zondag 12 mei 2013

Het begeleidingsteam

Graag stellen we je voor aan de mensen die de week deskundig begeleiden.


Heleen van der Heul
Dirigente en initiatiefnemer
Heleen van der Heul studeerde in 1984 af aan het Tilburgs Conservatorium. Ze startte haar loopbaan in het muziekonderwijs in datzelfde jaar. In 1986 richtte zij de wereldmuziekgroep El Mishito op en sinds 1999 is zij verbonden aan de basisschool het Zonnewiel te Almere. Sinds 2007 heeft zij haar eigen bedrijf HartenMuziek, waar ze zang- en pianolessen en workshops stemexpressie geeft, en verschillende koren leidt. Samen met haar man Eric vormt zij een gitaar/accordeon/zangduo. Sinds 2009 is zij dirigente van Zingen voor je Leven Almere, een van de koren uit het landelijke korennetwerk van stichting Kanker in Beeld (www.kankerinbeeld.nl).

Sinds haar genezing van de ziekte van Hodgkin in 2001 heeft zij al het plan om zangweken in Frankrijk te organiseren.
“Zang en creatieve expressie hebben mij in het genezingsproces enorm geholpen. Daarbij is het landschap van de ArdĂȘche voor mij altijd een plek geweest, die mij een zekere rust bracht. Dit wil ik graag doorgeven aan andere mensen, die ziek zijn (geweest), of op een andere manier met kanker in aanraking zijn gekomen. Ik wil het zingen als hulpmiddel dichterbij brengen en teweeg brengen dat mensen door het zingen dichter bij hun persoonlijke kern komen. Zingen brengt je lijf in trilling, je wordt er vrolijk van, problemen lijken eenvoudiger, je voelt je licht. Soms zeggen mensen dat ze niet kunnen zingen, maar dat is niet belangrijk. Sowieso: samen klinken we altijd prachtig!”